Vasara jau maija sākumā jeb gads bez pavasara...

Vasara jau maija sākumā jeb gads bez pavasara...

          [LABOTS]           [Īss domu apkopojums par laikapstākļiem Latvijā tagad un turpmāk...]     Svētdien Latvijas austrumu pusē notika vēsturisks moments: iestājās, šķiet, agrākā meteoroloģiskā vasara vismaz daļā Latvijas. Pirmdien jau 7. diennakti pēc kārtas temperatūra pārsniedza +15 grādus Zīlānos un Rēzeknē, Daugavpilī - tā bija 6. diennakts pēc kārtas (Tiesa, šodien vidējā diennakts temperatūra tur bija zem +15). Jāpiebilst, ka 7.,8.,9. un arī 10. maijā arī daudzviet citur valstī vidējā diennakts temperatūra bija virs +15 grādiem, 9. maijā pat visā valstī sasniedzot +18,8 grādus. Taču tā kā iepriekšējās brīvdienās temperatūra pazeminājās, daudzviet valstī, izņemot valsts austrumus, meteoroloģiskā vasara neiestājās. Pēc jaunākajām modeļu prognozēm, iespējams, ap 17. maiju vasara jau var iestāties arī valsts centrālajos rajonos, un siltums var palikt pat līdz mēneša beigām, par to vairāk te. Bet šoreiz parunāsim vairāk ne par to...     Domājams, daudziem vēl samērā svaigā atmiņā ir galvenā Krievijas sinoptiķa Aleksandra Frolova janvārī izteiktais par to, ka turpmākajos gados vairs nebūs pavasara, bet ziemai strauji dažās nedēļās sekos vasara un rudenī notikšot līdzīgi, tikai apgrieztā secībā. Saite ir te. Toreiz daudzi teica, ka diez vai tas skars Latviju un vai vispār varētu piepildīties...     ...Bet, lūk, kā sanāca. Garā ziema beidzās gandrīz aprīļa vidū, un nepagāja pat nedēļa, kad vairāk nekā pusmetru biezais sniegs izkusa, un temperatūra sasniedza jau +20 grādus. Savukārt pēc četrām nedēļām sākās jau gandrīz vasara. Temperatūra sasniedza +30 grādus, sākās pērkona negaisi, strauji saplauka koki. Tad siltums valsts austrumos nostiprinājās, un tur jau tagad valda īsta vasara. Tātad gan Latvijā (īpaši valsts austrumos, dienvidaustrumos), gan Krievijā, gan arī ASV ir noticis tas, par ko krievu zinātnieki brīdināja. (Saukts arī par "gadu bez pavasara".)       Šeit gan gribu vairāk uzmanību vērst uz to, ka šāda "sagadīšanās" nekad Latvijas vēsturē vēl nav bijusi. Otrajam vēlākajam pavasarim seko viena no agrākajām vasarām, un te jau varam runāt par klimata izmaiņām. Šķiet, ne jau temperatūru ziņā, tās paliks tās pašas, bet te var runāt par gadalaiku izmaiņām. Dramatizējot: drīz Latvijā būs vairs tikai 2 normāli gadalaiki: ilga (nav teikts, auksta) ziema un līdzīga garuma vasara, bet starp tiem tiem būs dažas nedēļas straujas "ziemvasaras" un "vasarziemas", kad viss strauji saplauks un pēc tam tikpat ātri viss "saļims". Tad pazudīs Latvijai tik rimtā un pierastā gadalaiku maiņa. Un iespējams, nebūs tā, ka visa ziema būs auksta un vasara - karsta. Var gadīties ilga un garlaicīga ziema, ne silta, ne auksta un tāda pati vasara, bet iespējams arī otrādi. Protams, nesaku, ka tā būs, un diez vai viens gads (šis), kas vēl nav beidzies, ko daudz noteiks, taču par klimata izmaiņām mēs varam runāt, un ne jau par "globālo sasalšanu" vai "globālo sasilšanu", bet par laikapstākļu izmaiņām.     Un tātad, turpmāk diez vai piedzīvosim mums ierastos laikapstākļus dažādos gadalaikos. Turklāt, jāpiebilst, turpmāk aizvien straujāk mainoties laikapstākļiem īsā laika posmā, varam piedzīvot pamatīgus pērkona negaisus ar krusām, nenormālām lietusgāzēm, vētras aizvien spēcīgākas, virpuļviesuļus, salnas uz zaļiem kokiem u.c. dabas stihijas, kas daudziem zemniekiem varētu bojāt ražu utml. Bet joprojām nav skaidrs, kā nākotnes Latvijas klimatu ietekmēs jūra, kas nevar sasilt tik strauji kā gaiss, tāpēc var gadīties varbūt pat fotogrāfijas ar ledus krāvumiem piekratē un cilvēkiem T- kreklos vai kad temperatūra visā valstī ap +20, bet piekrastē tikai +3, bet ziemas sākumā var gadīties otrādi, un garas vasaras rezultātā ziema piekrastē var vēl ilgi neiestāties. Bet kopumā skaidrs ir tikai tas, ka... nekas nav skaidrs...     Var arī cerēt, ka tas, kas te rakstīts var arī nepiepildīties, bet vismaz kaut ko var nojaust. Var nojaust, ka:
  • klimata izmaiņas Latvijā būs, nav teikts, ka tās būs izteiktas, bet skaidrs, ka izmaiņas būs, vienalga lielas vai mazas un nebūtiskas;
  • laikapstākļi būs aizvien neparedzamāki, tie īsā laikā mainīsies ievērojami un tas būs ļoti strauji;
  • var pieaugt dabas stihiju skaits utt.tjp.
    Un kopsavilkumā visiem laikapstākļu vērotājiem kļūs aizvien interesantāk, bet mums grūtāk pielāgoties... ;)     Novēlu izbaudīt visas tās jaukās un mierīgās dienas, kas ir! Un vispār noskaņosimies pozitīvi un baudīsim dzīvi!     

P.S. Var gadīties, ka nebūs tik traki, kā te rakstā minēts, taču nekad neko uz priekšu nevar zināt...

Kā Tu vērtē šo rakstu?
  1. 14.05.2013 19:12

    Viena bezdelīga pavasari nenes.....

    Ielādē...
  2. 14.05.2013 21:28

    Diemžēl saiti tagad nevarēšu atrast, jo jādara arī citas lietas. Protams, šo rakstu nevar pat salīdzināt ar maikla rakstu, pie tam šīs tikai manas pārdomas. Informāciju precizēšu rīt.

    Ielādē...
  3. 14.05.2013 21:08

    Uz kādiem zinātniskiem faktiem Tu balstījies sastādot šo rakstu ?

    Manuprāt spriedulējums!

    Piemēram Tu neatsaucies uz krievu zinātnieku vārdiem un pētijumu avotu un pētījuma aparkstu.
    No sērijas viena tante teica pilsētas gurķim..
    Es vēlētos daudz konstruktīvāku aprakstu!!
    Man tagad ir jautājums , kā tad īsti tiek definēts jēdziens "globālā sasilšana" vai "klimata pārmaiņas" no klimatologu puses ?!

    Var jau runāt, kā rītā putni vairs nelidos, bet līdz to paši nebūsi piedzīvojuši uz savu ādu !!

    Ielādē...
    1. 14.05.2013 22:21

      Ja mēs googlē uz vārdu "global warming" meklēsim, tad šai parādībai atradīsim kādus 20 ja ne vairāk- traktējumus. Bet pašiem jāizvēlas, kuriem ticēt. Ja meklēsim uz "climate changes", tad taktējumi būs par kārtu vairāk.

      Ielādē...
  4. 14.05.2013 20:22

    Man jau patīk, ja strauji no ziemas ieiet vasarā, tas mūsu standarta pavasaris ar +5 - +10 grādiem arī nav nekas patīkams. Ja vasara uz pavasara un rudens rēķina pastiepjas par 1 vai 2 mēnešiem garāka tad tikai jāpriecājas.

    Ielādē...
    1. 15.05.2013 01:47

      Pilnībā piekrītu, gluži manas domas!

      Ielādē...
  5. 15.05.2013 00:06

    Labs raksts, dažas domas sakrīt ar manējam, sķiet nelielas klimata svārstibas mēs piedzivojam... Šadi tadi raksti par šo temu reizem bija atrodami GISmeteo lapā. Kopumā ,lai pateiktu, ka tiešam ir tada tendence ir javero, kādi būs nākamie pavasari, ziemas un vasaras, un vai kas kas tamlidzigs atkartosies arī uz priekšu...No saviem novērojumiem varu pateikt, ka pedejo 4 gadu ziemas krietni vairāk atgādina manas bērnibas, vai "vecmāmiņu" ziemas, kad ir garāki un stabilaki sniega un sala periodi, atkušni mazāk intensivi... Vasaras arī karstākas, pirms 2009 gada piemēram Rīgā bija vairākas vasaras pēc kārtas , kad oficiali ta ari netika sasniegti +30 grādi... Kopumā man liekas, ka tas ir kadas cikliskas klimata izmaiņas, atkarigas no saules aktivitates piemēram, ka ari citiem faktoriem un to mijiedarbibas.....

    00:30: Kada nejauši šodien uzgriezta Krievijas radio… Lasīt vairāk: novitusi.meteolapa.lv

    Ielādē...
    1. 15.05.2013 15:10

      Paldies par komentāru! Ļoti izsmeļoši!

      Ielādē...
  6. 15.05.2013 02:04

    Pēc viena gada ne par ko nevar spriest. Ja šāda parādība sāks atkārtoties, tad jau varēs meklēt, kas tam par vainu.
    Runājot par laikapstākļu izmaiņām, uz Zemes vēsturē tādas notikušas ik pa laikam gan nesenākā, gan paleovēsturē, un atšķirības ir bijušas grandiozas, vismaz uz mūsu laika fona. Dažādas izmaiņas notiek, neatkarīgi no cilvēkiem un viņu darbības un vēlmēm, un mums atliek tikai pielāgoties. Vērot un gaidīt, un cerēt uz jaukām dienām, un pilnībā piekrītu, ka vajag domāt pozitīvi un baudīt dzīvi! :)

    Ielādē...
    1. 15.05.2013 20:37

      Turklāt par šīm lielajām pārmaiņām nezinām gandrīz neko... vien to, ka tādas notiek.

      Ielādē...
  7. 14.05.2013 18:35

    Teikšu to, ko jau agrāk runāju- globālas pārmaiņas vienas paaudzes laikā nevaram redzēt. Jāpaiet kādiem 200 gadiem (bet kas dzīvos tik ilgi un vēl pie pilna prāta), lai kaut ko drusku varētu samanīt. Pagaidām šķietas, šis pavasaris ir tāda kā īslaicīga novirze. Ja 5 gadus notiksies kas līdzīgs, tad man būs domas JĀSĀK mainīt... ;)

    Ielādē...
    1. 16.05.2013 08:50

      Vispirms kas ir globāla pārmaiņa? Izmaiņas vienā kontinentā skaitas globalas vai nē.
      Piem visā eiropā ievērojamas pārmaiņas var notikt pat 1 gada laikā. Pietiek vienu vulkānu.
      Reku viens piemers.

      Un tas ka nu jau vairākus gadu tūkstošus ir tiks stabils klimats ir izņēmums. Dažādu dati rāda, ka "normāli" klimatam ir būt daudz svārstīgākam, kad globāli temperatīūra mainās vairāku grādu robežās, bet lokāli vairāk.

      Arī latvijā, klimats var mainīties ļoti strauji, kad dažu gadu laikā gada vidējā temperatūra nokrīt par vairākiem grādiem. Piem no 1826 līdz 1829 Rīgā gada temperatūŗa nokrita pat par 5 grādiem.

      Latvijā gada temperatūru vissvairāk ietekmē tieši ziema.
      Rekord aukstam janvārim ir pat 3 reizes lielaaka ietkeme uz gada temp. nekā rekord aukstam augustam.

      Lai kompensētu vienu rekord aukstu janvāri nepieciešani 2-3 rekordsilti vasaras meneši.

      Un vēl reko… Lasīt vairāk: novitusi.meteolapa.lv

      Ielādē...
  8. 16.05.2013 09:07

    Par itkā unikalo situāciju negribetu piekrist.
    Jan Febr Marts Apr Maijs
    1963. -10.4
    1963 2013 (*)
    Jan -10.4 -5.3
    Febr -9.1 -0.8
    Marts -6.2 -4.5
    Apr 4.9 4.7
    Maijs 14.9 ??

    * - 2013 gads vel nav apstradaats lai vareetu saliidzinaat ar metoffice datiem. Bet karta redzma.

    Maija rekord šķiet ir ap 15.2.
    Ir pavisam reāli sogad to pārspēt. Sī gada maija vid jau ir virs 13.

    Ielādē...
  9. 17.05.2013 10:41

    Mani vairāk uztrauc lai tik tas pavasaris neiestājas kaut kad jūnijā-ar temp ap +10-+15 un nakts salnām!

    Ielādē...
    1. 17.05.2013 16:59

      Pēc prognozēm tas iespējams, ... bet pāragri vēl būtu spriest.

      Ielādē...
  10. 16.05.2013 10:32

    Aha, mums būs karstākais maijs vēsturē... Un interesants atskats uz laikapstākļiem maijā 4.jūnijā...

    Ielādē...
    1. 19.05.2013 11:58

      Jā, un cik % varbūtība, ka šis būs karstākais maijs novērojumu vēsturē?

      Ielādē...