Visumā mēs zinām – lidmašīna, veicot savu reisu, gaisā atstāj izplūdes gāzes maisījumā ar nelielām cietām daļiņām. Tām aiztraucoties galvenajā lidojuma augstumā (7-13 kilometri virs zemes), šīs izplūdes gāzes ir sākums kondensācijas procesam. Sekas redzam kā "strīpas" debesīs. Tās dažādos laika apstākļos un sinoptiskās situācijās: arīdzan uzvedas dažādi. Kā izrādās- ne gluži kā pagadās, bet ciešā saistībā ar apkārtējo gaisa plūsmu un tā īpašībām.
Īpaši meteolapa.lv saitei šo rindu autors apkopojis nelielu pieredzi. Neesmu atradis kādus rakstus par līdzīgu tēmu. Viss teiktais balstās uz tiešiem novērojumiem ilgākā laikā.
Neiedziļinoties lielajā un zinātniskajā teorijā, vien sacīšu- arī pēc lidmašīnu "pēdām" augstos gaisos varam pasacīt laika apstākļu izmaiņas dažās tuvākās stundās vai pus-diennaktī. Tātad visu pēc kārtas.
Attēlā, fotografēts 2009. gada aprīļa dienā, 25km uz D no Kandavas: šādas ilgi neizzūdošas strīpas liecina par lielu iespēju skaidram laikam nomainīties uz nokrišņu brīdi. Autora foto.
* Anticiklonālais laiks nemainīsies. Debesis turpinās būt skaidras un bez nokrišņu mākoņiem. Tad:
- aiz lidmašīnas strīpa nav redzama nemaz;
- reizēm strīpa ir neliela, tā izzūd 1-2-5 sekunžu laikā, kad gaisa kuģis aizceļojis;
- apmēram 1/3 gadījumā strīpa ir garāka, tomēr tā sadalās fragmentos un izzūd salīdzinoši neilgā laikā;
- strīpas "paliekas" ir nekustīgas vai mazkustīgas, tās vizuālais pārvietošanās ātrums ir neliels.
* Laiks mainās uz ciklonisko pusi. Jeb: tuvojas nokrišņi, vētras, mākoņainas debesis. Tad:
- vēl pagaidām pie skaidrām debesīm "strīpas" ir garas, veido "logu rāmjus", "kvadrātus", vai "sašvīkātu debesjumu";
- ja tās turas redzamas ilgstošu laiku;
- ja tās plešas plašumā un papildina šurp nākošos "spalvu mākoņus" jau kā siltās frontes pirmos padebešus;
- ja ir pamanāms "strīpu" ievērojums vizuālais pārvietošanās ātrums;
- ja tās kļūst nevis caurspīdīgas un gaišas, bet otrādi – krāsa pieņem tumšus, necaurspīdīgus toņus;
- ja tās savelkas atsevišķos "kamolos", kas arīdzan sāk izplesties plašumā;
- ja ap tām ātri sāk veidoties papildus "spalvu mākoņi".
* Turpināsies cikloniski laika pastākļi. Nedaudz skaidrojas, bet nākamie nokrišņu mākoņi ir vēl priekšā. Tad:
- nelielās spraugās starp mākoņiem redzamas garas, neizzūdošas strīpas.
- tas turpina ātri pārvietoties reizē ar augstāko gaisa slāni;
- tās aizvien ir "tumšas" un "biezas";
- tās mēģina līkumoties neilgu brītiņu pēc tam, kad lidmašīna ir taisni aizlidojusi;
- tās ir tādā "izplucinātā" stāvoklī jeb sazarojas uz sāniem.
* Bet laiks skaidrosies, un ciklons aiziet prom, ja:
- pagaidām vēl esošo padebešu spraugās redzama lidmašīna bez "strīpas" paliekām astē;
- ja strīpa aiz lidaparāta ātri izzūd;
- ja tās nokrāsa ir zeltaina un "caurspīdīga".
* Atsevišks gadījums būtu tad, ja lidmašīnas "strīpu" redzam – kad tā pēc taisna lidojuma pārdesmit minūtēs izliecas lielā līkumā. To tieši novērot gadās visai reti, tomēr tā ir liecība ne tik retai parādībai – "jet stream" esamībai mūsu tuvumā. Jā, "jet stream" esamība tuvumā liecina - arī ciklonu centri ar visām no tā izrietošajām sekām neliks ilgi gaidīt.
* Nevajadzētu šo prognožu grupu uzskatīt par lēmumu "pēdējā instancē". Tā ir tikai kā papildus opcija pārējām īstermiņa prognozēm. Visumā jārunā par to, lai uz vietas jeb "tautiskā" veidā varētu ko noprognozēt – tad jāņem vērā plašāks vērojumu diapazons. Lūkošanās gaisa kuģu atstātajās "svītrās", tā ir tikai 2% daļa no kopējā prognožu darba. Taču, kā dzīve rāda, reizēm arī šie "2%" pietrūkst, lai meteo nākotnes redzējumus mēs varētu nokomplektēt pilnībā.
Turpinām vērot dabu!
Pagājušā gada nogalē meteolapas lietotāji (tai skaitā arī es) bija safotogrāfējuši lidmašīnu "sašvīkātās debesis", pēc dienas sākās lielais jaungada atkusnis, tā kā Raita novērojumiem ir nopietns apstiprinājums.
Tuvākajā nākotnē domāju uzrakstīt izglītojošu rakstu par brīdinājumu kritērijiem
Cool:)
Lidmašīnu svītru saglabāšanās ir atkarīga no gaisa mitruma, ja gaisa mitrums palielinās nākot siltajai frontei tad svītras saglabāsies ilgi. Stabila anticiklona apstākļos gaiss ir sauss un līdz ar to arī lidmašīnu atstātais ūdens uzreiz iztvaiko neveidojot redzamus mākoņus.